Pahoittelut jos näyttää hassult, word dokumentista bloggeriin kopiointi tekee aina välillä temppuja:
Ah miten hyvältä tuntuu olla terve! Eli toisin sanottuna
matka jatkuu taas! Syön varalta antibioottikuurin loppuun, mutta fiilis on taas
hyvä ja mieli janoaa kohti uusia paikkoja! Toivottavasti seuraava kuukausi
menee paremmissa voimissa, sillä tuossa makoillessa ehti syntyä jo yhtä sun
toista suunnitelman poikasta ja nähtävää on paljon!
Mutta kaikki ajallaan! Nyt nokka kohti Agraa ja sitä Taj
Mahalinakin tunnettua marmoritönöä!
Delistä jäi käteen valitettavan vähän. Kaupunki vaikuttaa
Intian mittapuulla todella viihtyisältä leveine katuineen ja hyvine
palveluineen. Pahrj Ganj:in aluetta (josta olen käyttänyt nimeä Main Bazaar)
voi estotta suositella kaikille tänne tulijoille; tunnelma on hyvä eikä
turisteja yritetä koijjata ihan niin paljoa kuin tämmöisissä paikoissa yleensä.
Sain lipun Agran junaan
normaalikiintiön puolelta, mikä on yllättävää koska yleensä junat ovat täynnä
monta viikkoa eteenpäin. Ehkä syynä on se että juna Patkal Express lähtee
syrjäisemmältä Sarai Rohillan asemalta. Päästyäni paikan päälle totesin olevani
taas ainut länkkäri koko paikassa. Erikoista että porukka kulkee
matkatoimistojen kautta turistibusseilla viisi tuntia Agraan, kun seuraavalle
päivälle saa kolmen tunnin ilmastoituja junamatkoja samaan hintaan.
*********************************************************************************
Tässä välissä lyhyt opastus junailuun Intiassa (siltä
varalta että joku tänne joskus päätyy)
1. Tunnuksien luominen
Ensimmäinen askel on tehdä tunnukset IRCTC järjestelmään.
Junalippuja voi varata omatoimisesti vain mikäli on rekisteröitynyt
valtiollisten rautateiden järjestelmään. Pakollinen apu ovat välityssivustot,
jotka ovat paitsi helppokäyttöisiä, opastavat tyhmemmänkin turistin läpi
prosessista. Itse käytän www.cleartrip.com
sivustoa, joka ottaa vain erittäin pienet välitysmaksut (20rup) ja on
osoittautunut todella toimivaksi. Sanoin ”Pakollinen”, koska IRCTC sivuilla voi
maksaa vain Intialaisilla pankkikorteilla, välityssivustot ottavat vastaan myös
ulkomaiset luottokortit mukaanlukien Visa Electronin.
Vaihtoehtoisia tapoja junalippujen hankkimiseen on asemalta
jonottaminen (vaivalloista) tai matkatoimistojen käyttäminen (helppoa, mutta
kallista)
2. Matkan varaaminen
Varatessa matkaa tarvitsee tietää mistä minne haluaa mennä
ja mihin aikaan (junan lähtöpäivä kyseiseltä asemalta), sekä missä luokassa
haluaa matkustaa.
Luokkia on viisi:
- 1st. AC – Paras luokka jossa ilmastoidut
makuupaikat ja yleensä ovella suljettavat hytit. Ruokailut kuuluvat hintaan
pidemmillä matkoilla. n. 2x kalliimpi kuin 2nd AC.
- 2nd AC – Useimmille pitkänmatkan kulkijoille
suositeltava luokka, ilmastoitu ja ennalta määrätty makuupaikka
lakanoineen. Ruokaa voi tilata
henkilökunnalta.
- 3rd AC punkkia kolmessa tasossa, suljetut ja ilmastoidut vaunut sekä lakanat.
- Sleeper makuupunkkia kolmessa tasossa. Ei ikkunoita, lakanoita, ilmastointia tai verhoja.
- 2nd class Unreserved, "karjavaunut" joissa puupenkit ja porukkaa juuri sen verran kuin sisään mahtuu.
2 3. Junaan löytäminen
Toistaiseksi oikean junan löytäminen on
ollut helppoa. Kannattaa kuitenkin varata 30-60min aikaa, siitäkin huolimatta
että junat ovat harvoin aivan ajallaan. Monilla asemilla on seinällä infotaulu
mistä näkee junan lähtöajan ja laiturin. ”Enquiry”-tiskeillä en ole nähnyt
vielä ketään, joten yleensä parempi on joko jonottaa lippuluukulle kyselemään,
tai yrittää löytää henkilökuntaa asemalta. Riippumatta siitä keneltä kysyy,
kannattaa aina varmistaa vielä useammalta ihmiseltä. Ihmisillä on monissa
kulttuureissa paha tapa neuvoa jotain epämääräistä tai väärää, mikäli eivät
ymmärrä kysymystä tai tiedä vastausta.
Vaunut ovat veturista katsottuna
järjestyksessä 1AC – 2AC – 3AC- Sleeper – 2nd – Luggage. Joten jos tietää
menosuunnan niin oman vaunun pysähtymispaikan voi arvioida. Isommilla asemilla
on laiturilla opasteet jotka kertovat vaunujen pysähtymispaikat.
Vielä ennen junaan nousua on hyvä yrittää
varmistaa junan olevan oikea vaunujen kyljissä olevista laatoista tai kysymällä
junasta laiturille tulevalta henkilökunnalta. Välillä junat tulevat eri
laitureille kuin on ilmoitettu ja toisinaan hyvinkin eri aikaan, joten
opasteisiin ei pidä luottaa sokeasti, vaikka ne olisivatkin selkeitä.
Vinkkejä
matkalle:
-Matkustaessa
varattavilla paikoilla AC luokissa kannattaa varata yläpeti, sillä päivisin
kaikki istuskelevat alapedeillä. Yläpedillä voi maata rauhassa koska haluaa.
”Main upper” on tilavamapi ja siinä saattaa olla mahdollisuus nähdä ulos
ikkunasta sekä sähköpistoke. ”Side Upper” on yksittäinen käytäväyläpunkka,
jossa puolestaan mahdollisuus eristää itsensä verhoilla, mutta toisaalta on
aina pitkittäin suhteessa liikenteeseen käytävillä.
-Pientä
ruokaa ja juomaa kannattaa varata mukaan. Asemien kohdalla vettä, limonadia ja
snackseja tullaan yleensä myymään myös sisälle vaunuun, mutta tähän ei kannata
luottaa liikaa. Asemilla voi yleensä käydä myös laiturilla ostoksilla, mutta
junan soittaessa torvea on parempi kipittää takaisin samantien. Juna ei
odottele kuljeskelijoita, vaan lähtee hiljalleen liikkeelle töötättyään.
-WC-tilat
ovat yleensä siistit, mutta mallia reikä lattiassa. Tämä voi aiheuttaa
hankaluuksia tottumattomalle kyykistelijälle, sillä kyyti ei aina ole
tasaisinta mahdollista. Käsienpesupisteet löytyvät paitsi WC:istä myös
käytävien molemmista päistä.
-Junalippu
ja passi kannattaa pitää lähellä, sillä lippua kysellään tasaisin väliajoin
matkan edetessä/konduktyöörien vaihtuessa.
-AC:ssa
voi olla hyvinkin kylmä ja kova veto, joten pidempää vaatetta tai peittoa
kannattaa varata mukaan.
-Jos
matkustat junalla, joka on liikkeessä useamman vuorokauden ja nouset matkalta
mukaan, niin varaudu siihen että paikallasi on jo ollut yksi tai useampi
matkustaja. Paikkoja ei siivota välissä, ja intialaisilla on paha tapa sotkea
melkoisesti. Myöskään lakanoita jne. ei vaihdeta yöpyjien välissä.
Henkilökunnalta saanee kysymällä puhtaat petivaatteet.
-Lukitse
kaikki mahdollinen kiinni vaijerilukolla. Myös paikalliset tekevät näin. Pidä
kuitenkin avain hyvässä tallessa niin että saat matkatavarat mukaasi myös silloin
jos joudut poistumaan kiireellä asemasi kohdalla.
-Lähtökohtaisesti
kukaan ei tule kertomaan sinulle missä jäädä pois, eli jos et ole menoss pääteasemalle,
kysele henkilökunnalta milloin jäädä pois. Jos jäät pois yöllä kannattaa
laittaa oma herätyskello herättämään hyvissä ajoin.
Juna
tuli ajallaan ja löysin paikkani helposti vaikka raide ei ollutkaan se, mitä
tauluissa oli ilmoitettu. Tämä juna näytti olevan puolityhjä, joten nyt taas
vähän harmitti se että en ollut vain tuollaisella General Ticketillä. Olisi
ollut hauska kokeilla alimman luokan matkustamista nyt kun vaunuun olisi
päässyt tappamatta ketään. Nyt matkalla kohti Agraa!
2AC side lower oli itsellä ainakin oikein mieluisa, johtuen koko punkan mittaisesta ikkunasta.
VastaaPoistaSide Lower periaatteessa hyvä kun oma rauha + ikkuna, mutta pidemmällä matkalla oletusarvo on että yläpunkan asukki istuu siinä sun kanssa päivällä.
PoistaTosin koska ne penkit menee ihan kiinni toisiinsa, eikä siihen oikein näytä jäävän tilaa niin ilm. useimmat istuu jossain muualla ja saa olla rauhassa.
Main lower-paikat joka tapauksessa niitä huonoimpia.
Hei hyvää tekstii! Keep up the good work ja sillee! On kiva lukee vähä vinkkei ja ohjeit sitä varten ku ite sitte lähtee reissuun!
VastaaPoistaCool update info.Checkout crz honda price
VastaaPoista