perjantai 29. maaliskuuta 2013

Towards Agra!


Pahoittelut jos näyttää hassult, word dokumentista bloggeriin kopiointi tekee aina välillä temppuja:

Ah miten hyvältä tuntuu olla terve! Eli toisin sanottuna matka jatkuu taas! Syön varalta antibioottikuurin loppuun, mutta fiilis on taas hyvä ja mieli janoaa kohti uusia paikkoja! Toivottavasti seuraava kuukausi menee paremmissa voimissa, sillä tuossa makoillessa ehti syntyä jo yhtä sun toista suunnitelman poikasta ja nähtävää on paljon!

Mutta kaikki ajallaan! Nyt nokka kohti Agraa ja sitä Taj Mahalinakin tunnettua marmoritönöä!

Delistä jäi käteen valitettavan vähän. Kaupunki vaikuttaa Intian mittapuulla todella viihtyisältä leveine katuineen ja hyvine palveluineen. Pahrj Ganj:in aluetta (josta olen käyttänyt nimeä Main Bazaar) voi estotta suositella kaikille tänne tulijoille; tunnelma on hyvä eikä turisteja yritetä koijjata ihan niin paljoa kuin tämmöisissä paikoissa yleensä.

Sain lipun Agran junaan normaalikiintiön puolelta, mikä on yllättävää koska yleensä junat ovat täynnä monta viikkoa eteenpäin. Ehkä syynä on se että juna Patkal Express lähtee syrjäisemmältä Sarai Rohillan asemalta. Päästyäni paikan päälle totesin olevani taas ainut länkkäri koko paikassa. Erikoista että porukka kulkee matkatoimistojen kautta turistibusseilla viisi tuntia Agraan, kun seuraavalle päivälle saa kolmen tunnin ilmastoituja junamatkoja samaan hintaan.

*********************************************************************************

Tässä välissä lyhyt opastus junailuun Intiassa (siltä varalta että joku tänne joskus päätyy)

      1. Tunnuksien luominen

Ensimmäinen askel on tehdä tunnukset IRCTC järjestelmään. Junalippuja voi varata omatoimisesti vain mikäli on rekisteröitynyt valtiollisten rautateiden järjestelmään. Pakollinen apu ovat välityssivustot, jotka ovat paitsi helppokäyttöisiä, opastavat tyhmemmänkin turistin läpi prosessista. Itse käytän www.cleartrip.com sivustoa, joka ottaa vain erittäin pienet välitysmaksut (20rup) ja on osoittautunut todella toimivaksi. Sanoin ”Pakollinen”, koska IRCTC sivuilla voi maksaa vain Intialaisilla pankkikorteilla, välityssivustot ottavat vastaan myös ulkomaiset luottokortit mukaanlukien Visa Electronin.

Vaihtoehtoisia tapoja junalippujen hankkimiseen on asemalta jonottaminen (vaivalloista) tai matkatoimistojen käyttäminen (helppoa, mutta kallista)

2.  Matkan varaaminen

Varatessa matkaa tarvitsee tietää mistä minne haluaa mennä ja mihin aikaan (junan lähtöpäivä kyseiseltä asemalta), sekä missä luokassa haluaa matkustaa.

Luokkia on viisi:
        - 1st. AC – Paras luokka jossa ilmastoidut makuupaikat ja yleensä ovella suljettavat hytit. Ruokailut kuuluvat hintaan pidemmillä matkoilla. n. 2x kalliimpi kuin 2nd AC.
      - 2nd AC – Useimmille pitkänmatkan kulkijoille suositeltava luokka, ilmastoitu ja ennalta määrätty makuupaikka lakanoineen.  Ruokaa voi tilata henkilökunnalta.
      - 3rd AC punkkia kolmessa tasossa, suljetut ja ilmastoidut vaunut sekä lakanat.
      - Sleeper makuupunkkia kolmessa tasossa. Ei ikkunoita, lakanoita, ilmastointia tai verhoja.
       - 2nd class Unreserved, "karjavaunut" joissa puupenkit ja porukkaa juuri sen verran kuin sisään mahtuu. 

2   3.  Junaan löytäminen

Toistaiseksi oikean junan löytäminen on ollut helppoa. Kannattaa kuitenkin varata 30-60min aikaa, siitäkin huolimatta että junat ovat harvoin aivan ajallaan. Monilla asemilla on seinällä infotaulu mistä näkee junan lähtöajan ja laiturin. ”Enquiry”-tiskeillä en ole nähnyt vielä ketään, joten yleensä parempi on joko jonottaa lippuluukulle kyselemään, tai yrittää löytää henkilökuntaa asemalta. Riippumatta siitä keneltä kysyy, kannattaa aina varmistaa vielä useammalta ihmiseltä. Ihmisillä on monissa kulttuureissa paha tapa neuvoa jotain epämääräistä tai väärää, mikäli eivät ymmärrä kysymystä tai tiedä vastausta.

Vaunut ovat veturista katsottuna järjestyksessä 1AC – 2AC – 3AC- Sleeper – 2nd – Luggage. Joten jos tietää menosuunnan niin oman vaunun pysähtymispaikan voi arvioida. Isommilla asemilla on laiturilla opasteet jotka kertovat vaunujen pysähtymispaikat.

Vielä ennen junaan nousua on hyvä yrittää varmistaa junan olevan oikea vaunujen kyljissä olevista laatoista tai kysymällä junasta laiturille tulevalta henkilökunnalta. Välillä junat tulevat eri laitureille kuin on ilmoitettu ja toisinaan hyvinkin eri aikaan, joten opasteisiin ei pidä luottaa sokeasti, vaikka ne olisivatkin selkeitä.

Vinkkejä matkalle:
-Matkustaessa varattavilla paikoilla AC luokissa kannattaa varata yläpeti, sillä päivisin kaikki istuskelevat alapedeillä. Yläpedillä voi maata rauhassa koska haluaa. ”Main upper” on tilavamapi ja siinä saattaa olla mahdollisuus nähdä ulos ikkunasta sekä sähköpistoke. ”Side Upper” on yksittäinen käytäväyläpunkka, jossa puolestaan mahdollisuus eristää itsensä verhoilla, mutta toisaalta on aina pitkittäin suhteessa liikenteeseen käytävillä.
-Pientä ruokaa ja juomaa kannattaa varata mukaan. Asemien kohdalla vettä, limonadia ja snackseja tullaan yleensä myymään myös sisälle vaunuun, mutta tähän ei kannata luottaa liikaa. Asemilla voi yleensä käydä myös laiturilla ostoksilla, mutta junan soittaessa torvea on parempi kipittää takaisin samantien. Juna ei odottele kuljeskelijoita, vaan lähtee hiljalleen liikkeelle töötättyään.
-WC-tilat ovat yleensä siistit, mutta mallia reikä lattiassa. Tämä voi aiheuttaa hankaluuksia tottumattomalle kyykistelijälle, sillä kyyti ei aina ole tasaisinta mahdollista. Käsienpesupisteet löytyvät paitsi WC:istä myös käytävien molemmista päistä.
-Junalippu ja passi kannattaa pitää lähellä, sillä lippua kysellään tasaisin väliajoin matkan edetessä/konduktyöörien vaihtuessa.
-AC:ssa voi olla hyvinkin kylmä ja kova veto, joten pidempää vaatetta tai peittoa kannattaa varata mukaan.
-Jos matkustat junalla, joka on liikkeessä useamman vuorokauden ja nouset matkalta mukaan, niin varaudu siihen että paikallasi on jo ollut yksi tai useampi matkustaja. Paikkoja ei siivota välissä, ja intialaisilla on paha tapa sotkea melkoisesti. Myöskään lakanoita jne. ei vaihdeta yöpyjien välissä. Henkilökunnalta saanee kysymällä puhtaat petivaatteet.
-Lukitse kaikki mahdollinen kiinni vaijerilukolla. Myös paikalliset tekevät näin. Pidä kuitenkin avain hyvässä tallessa niin että saat matkatavarat mukaasi myös silloin jos joudut poistumaan kiireellä asemasi kohdalla.
-Lähtökohtaisesti kukaan ei tule kertomaan sinulle missä jäädä pois, eli jos et ole menoss pääteasemalle, kysele henkilökunnalta milloin jäädä pois. Jos jäät pois yöllä kannattaa laittaa oma herätyskello herättämään hyvissä ajoin.

********************************************************************************* 

Juna tuli ajallaan ja löysin paikkani helposti vaikka raide ei ollutkaan se, mitä tauluissa oli ilmoitettu. Tämä juna näytti olevan puolityhjä, joten nyt taas vähän harmitti se että en ollut vain tuollaisella General Ticketillä. Olisi ollut hauska kokeilla alimman luokan matkustamista nyt kun vaunuun olisi päässyt tappamatta ketään. Nyt matkalla kohti Agraa!

3 kommenttia:

  1. 2AC side lower oli itsellä ainakin oikein mieluisa, johtuen koko punkan mittaisesta ikkunasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Side Lower periaatteessa hyvä kun oma rauha + ikkuna, mutta pidemmällä matkalla oletusarvo on että yläpunkan asukki istuu siinä sun kanssa päivällä.

      Tosin koska ne penkit menee ihan kiinni toisiinsa, eikä siihen oikein näytä jäävän tilaa niin ilm. useimmat istuu jossain muualla ja saa olla rauhassa.

      Main lower-paikat joka tapauksessa niitä huonoimpia.

      Poista
  2. Hei hyvää tekstii! Keep up the good work ja sillee! On kiva lukee vähä vinkkei ja ohjeit sitä varten ku ite sitte lähtee reissuun!

    VastaaPoista