maanantai 1. huhtikuuta 2013

Holy Varanasi ja äiti Ganga

Junamatkani Agrasta Varanasiin meni mitä parhaiten. Kanssani samana AC3 vaunuun osui viereiselle punkalle Kanadalainen Mark vaimonsa kanssa. Juttelimme Markin kanssa pitkälle yöhön ja ensimmäistä kertaa tapasin reissulla TODELLA samanhenkisen tyypin. Pariskunta työskentelee Kanadassa kokkeina öljylautalla ja reissaa aina välissä tienaamillan rahoilla. Mark oli n. kolmekymppinen ja nähnyt uskomattoman paljon maailmaa, mm. viettänyt viikon Suomessakin. AC3 :kin osoittautui hyväksi tavaksi matkusaa. Ero AC2 on todella pieni, ainoastaan se että samassa osastossa nukkuu 3 päällekkäin, yläpedissä eroa ei edes huomannut vaikka hinta oli puolet halvempi.

Junan saapuessa Allahabadiin odottelimme vaihtojunaa Markin kanssa ja jatkoimme jutustelua, kolme tuntia meni todella nopeasti ja harmitti hyvästellä pariskunta istuessamme eri vaunuihin seuraavassa junassa. Onnekseni viereen istui taas länkkäreitä, Englantilaiset James ja Charlotta, jotka olivat juuri valmistuneet yliopistosta ja tekivät nyt puolenvuoden maailmanympärysmatkaa.

Charlotta nukkui matkan, mutta Jamesin kanssa juteltiin koko neljätuntia, toinen hengenheimolainen samana päivänä! Sleeper class vaikutti myös ihan OK tavalta matkustaa, se on kuin AC3, mutta ilman ilmastointia. James oli viettänyt edellisen yön Sleepperissä ja sanoi sen olevan ihan mukava, kunhan saa ikkunat suljettua yöksi ja suojautuu hyttysiltä. Juttujamme kuulemaan kokoontui älytön lauma Intialaisia. Saimme istua ihan rauhassa, mutta jokaisella viereisitä pedeistä istui ainakin viisi inkkaria tuijottamassa meitä. Vain vieressä ollut, todella hyvää englantia puhunut, tyttö yhtyi keskusteluun ja tarjosi meille eväitään. Juttelimme niitä näitä Intiasta ja maistelimme intialaisia snackseja ja karkkeja miesporukan vain tuijotellessa. Lonelyplanet kirjan tosin laitoimme taas kiertämään ja Intialaiset selailivat sitä antaumuksella. Riemu on aina yhtä suuri kun he löytävät oman kotipaikkansa kirjasta ja näkevät tuttuja nimiä, joka kerta heidän kotikylänsä on se paras paikka Intiassa mihin meidän vielä pitäisi ehtiä. Oli kyllä parhaat junamatkat tähän mennessä! Ihanaa puhua kunnon englantia natiivien kanssa pitkästä aikaa!

Saavuimme Banarasiin, uudelta nimeltään Varanasiin, kolme tuntia myöhässä, mutta junamatka Jamesin ja Charlotan kanssa oli mennyt sen verran rattoisasti ettei oikeastaan edes harmittanut. Jaoimme vielä riksan keskustaan. Tosin ensimmäinen riksa, joka tarjosi edullista hintaa alkoi perumaan puheitaan heti kun selvisi että meillä kaikilla olikin jo majoitus valmiina. Emme jääneet kuuntelemaan mutinaa vaan hyppäsimme suoraan seuraavaan riksaan ja pääsimmekin nopeasti keskustaan.

Henkinen kasvuni Varanasissa lähti käyntiin upeasti, sillä hotellin aulassa tapasin suuren Gurun. Baba Elmo oli saapunut Calcuttasta ja päätimme jakaa huoneen täällä Varanasissa. Hauska nähdä Elmo uudestaan nyt parin viikon jälkeen ja viettää taas pari päivää yhdessä. Elmo jatkaa matkaansa kohti Delhiä ja minä Nepaliin kunhan Varanasi on nähty.

Emme jaksaneet hustlausta, joten varasimme veneretken suoraan hotellilta. Halusimme mennä aamulla auringonnousun aikaan, mutta respan setä puhui meidät ostamaan myös veneajelun illalle.

Nukuin pari tuntia huoneessa ja Elmo herätti minut viideltä lähtemään joelle. Alun perin meidän piti olla kahden veneessä, mutta aulassa olikin lisäksemme viisi muuta turistia, kaksi Chilestä, kaksi Saksasta ja yksi Mexicosta.  Saimme alennusta veneretken hintaan ja tyypit vaikuttivat mukavilta, joten veneen jakaminen oli ihan OK.

Oppaamme Rabu

Lähdimme nuoren soutajamme Rabu:n matkassa hämärtyvälle joelle.
Rupattelimme niitä näitä veneessä ja katselimme ohi valuvia Ghatteja, portaita joihin ihmiset tulevat kylpemään pyhässä Gangassa.

Elämää Ghateilla

Swastika, alkujaan Intialainen hedelmällisyyden symboli
Emme päässet kovinkaan pitkälle kun vastaan kellui ensimmäinen ruumis. Olihan se aika karua nähdä tuo niin läheltä, vene kirjaimellisesti väisti ruumista ja Rabu ei edes noteerannut sitä mitenkään. Asia tuli ilmeisenä järkytyksenä osalle seuruetta jotka eivät olleet etukäteen kuulleet asiasta.

Ajan pyörä pyörii, traditio elää.

Ganges on hindujen pyhä joki, jonka varrella oleva Varanasi on hinduille kuin Mekka. Hindut uskovat että ihmisen kuollessa Varanasissa henki vapautuu uudelleensyntymän kierrosta eli saa rauhan ja vapautuksen. Hindut kaikkialta maasta ja kaikista yhteiskuntaluokista vaeltavat Varanasiin kuolemaan tai suku tuo ruumiit tänne poltettavaksi, jota sielu saisi puhdistuksen ja paremman uudelleensyntymän. Osa Ghateista on varattu ruumiiden polttohautaamiseen. Ruumiin polttaminen tälläisella Ghatilla maksaa Rabun mukaan n. 5000 rupiaa ja lisäksi polttopuut, jotka ovat eri arvoisia laadun mukaan. Vain rikkammalla osalla on varaa tulla polttohaudatuksi Gangan rannalla, valtaosa ihmisistä poltetaan krematorioissa ja tuhkat sirotellaan Gangaan. Kaikista köyhimmillä ei kuitenkaan ole varaa edes tähän, joten heidät kääritään liinaan ja sidotaan painohin, minkä jälkeen ruumiit kuljetetaan keskelle jokea ja upotetaan. Aina homma ei kuitenkaan mene kuten elokuvissa ja ruumis pullahtaa pintaan turistien iloksi. Ilmeisesti osa ruumiista myös lähetetään yläjuoksulta saamaan puhdistuksen Varanasissa. Rabu kertoi että päivittäin Ghateissa poletaan 300-400 vainajaa, monet myös tuovat pelkän tuhkan kauempaa Gangaan upotettavaksi.

Täytyy kyllä myöntää että koko homma tuntuu näin länsimaalaisen silmissä todella oudolta, jopa vastenmieliseltä. Vaikka ruumiiden näkeminen ei itsessäni mitään valtavia tunteita herättänytkään, niin on se erikoista nähdä kuolleita ihmisiä joka puolella. Eihän tälläista voi länsimaissa nähdä. Emme nähneet läheltä enempää kellujia, mutta polttoghattien edustalla näkyi liinoihin käärittyjä ruumiita vedessä. Vainaja lasketaan veteen ja suku käy kaatamassa vettä tämän suuhun, minkä jälkeen ruumis tuhkataan ja tuhka sirotellaan jokeen. Polttohautaus avotulella kestää n. 4 tuntia ja on suuri kunnia Hinduille. Hiljaiseksi vetää Varanasi. Tiesin etten tule ”pitämään” paikasta (jos tästä nyt voi joku ”pitää), mutta kyllähän tämäkin on kerran elämässä nähtävä.

Kaikista oudoimmalta tuntuu paikallisten suhtautuminen. Kuten soutajamme Rabu, ihmiset jotka ovat syntyneet täällä ovat nähneet kuolemaa koko elämänsä. Heille se on arkipäivää ja pyhässä (ja saastaisessa) Gangassa päivittäin peseytyminen on suuri etuoikeus. Toki Rabukin meille asiasta selitti rikkonaisella englannillaan kun kyselimme vainajasta vedessä jne.

Kävimme soutelemassa n. puolen tunnin matkan päässä yhdellä isoista burning Ghateista, jonka läheisyydessä ei kuitenkaan saanut valokuvata.

Burning Ghat, lähempää ei saanut kuvata

Paluumatkalla pysähdyimme vajaaksi tunniksi katsomaan iltaseremoniaa. Ilmeisesti näitä pyhien miesten , Brahminien, suorittamia seremonioita on monessa paikassa joen varressa aina auringonlaskun aikaan. Katsomamme rituaali oli toiseksi suurin Gangan varrella ja sitä katsomaan oli kerääntynyt tuhansittain paikallisia ja turisteja. Emme päässeet ihan perille mitä seremoniassa tapahtuu, mutta paljon kellon soittamista, suitsukkeiden polttamista ja laulamista se sisälsi. Intialaiset ainakin seurasivat esitystä antaumuksella, vaikka omasta mielestäni se kävi suhteellisen puuduttavaksi jo puolen tunnin jälkeen.

Brahmanit Ghatilla

Paikallisia lapsia hyppi veneeseemme almujen toivossa

Tulimme takaisin joelta ja kävimme vielä syömässä yhden saksalaisen, Tobiaksen, kanssa. Sovimme näkevämme aamulla uudella veneretkellä. Saa nähdä mitä silloin joesta löytyy!

Ensimmäistä kertaa reisussa hirvitti. Voi Ganga soikoon että oli ruma ja iso ötökkä. Isoin hyönteinen mitä olen koskaan nähnyt.

Klikkaa isommaksi. naminami
EDIT: Tästä kaverista löytyi lisää infoa http://en.wikipedia.org/wiki/Belostomatidae, "Giant Water Bug", onneksi ei tullut enempää kiusattu, koska pisto on äärimmäisen kivulias. Ehkä pitää laittaa tälläinenkin pannulla Thaimassa.

"Benaras is older than history, older than tradition, older even than legend, and looks twice as old as all of them put together!" - Mark Twain