torstai 2. toukokuuta 2013

Koh Chang Chillax

Jumiuduttiin tänne Koh Changin Lonely Beachille. Tämä Backpacker rannaksi mainostettu vähän etäisempi osa saarta on näin late seasonilla tosiaan melko hiljainen, mutta parhailla paikoilla olevilla tonteilla on bungalowit korvattu resorteilla. Niin se vaan menee että minne ikinä meneekään niin paikat jotka olivat 5v sitten kova juttu reppureissaajille alkavat nyt olla aurinkomatkojen kohteita.

Bungalowimme

Valittiin hiekkarannan toisesta päästä Siam Hut niminen isompi bungalow-kylä. Koska meitä on kolme niin jouduttiin ottamaan kaksi vierekkäistä majaa, tosin hinta jäi silti alle 10 euroon/nhkl yöltä. Ateriat kustantavat 2-3 euroa, joten ei täällä ihan hirveästi rahaa pala. Ranta on pelkkää valkoista hiekkaa ja merelle joutuu kävelemään lähemmäs 100m ennenkuin vesi yltää edes rintaan asti. Veden ollessa yli 30c (mikä on liiankin paljon) on tuolla helppo kelluskella vaikka toista tuntia. Tosin harmittaa vähän ettei täällä voi oikein snorklailla, kun nähtävä rajoittuu muutamaan pikkukalaan ja loputtomaan hiekkapohjaan.

Lonely Beach

Ei olla viimepäivinä tehty oikein mitään mainitsemisen arvoista. Istuttu päivisin rantaravintolassa jääteet edessä ja käyty välillä uimassa. Tuntuu että päivät menevät ihmeen nopeasti vaikkei tee mitään. Iltaisin ollaan otettu kohtuudella kaljaa ja välillä katseltu ravintolassa isolta screeniltä näytettäviä leffoja. Mikäli elokuvatarjonta ei ole mielyttänyt ollaan käyty hakemassa juotavat läheisestä marketista ja istuttu bungalowin terassilla kuuntelemassa musiikkia ja jauhamassa maailman menosta. Upeata kyllä olla taas omien kaverien kanssa liikenteessä, varsinkin kun molemmat ovat harvinaisen aitoja ja fiksuja ihmisiä.

Vappua juhlistettiin 10min kävelymatkan päässä olevassa Lonely Beachin "keskustassa", missä on enemmän majoitusta piene baarikeskittymän ympärillä. Paikka oli täynnä parikymppisiä nuoria, joiden loma taitaa mennä lähinnä halvan alkoholin ja bilettämisen merkeissä. Kilpailu baarien välillä oli ilmeisen kovaa, sillä kun lähestyimme paikkaa jossa oli parhaan oloinen meininki, niin sisäänheittäjä löi kouraan drinkkiliput. Ilmaisten coctailien lisäksi paikassa oli pitkälle yöhön "buy 1, get 1"-tarjous päällä, joten melko hämäriin olotiloihin päättynyt vapunjuhlinta tuli suunnilleen yhtä kalliiksi kuin Helsingissä yökerhon pääsymaksu.

Ollaan koitettu pohtia pitäisikö säätää jotain aktiviteetteja kuten snorklausta, patikointia, kajakkeja jne., mutta jotenkin liian helppoa ja mukavaa vain maata varjossa kylmä juoma kädessä ja tuijotella merelle tai lukea hyvää kirjaa. Tässäkin mestassa on tuommoinen viiden backpackerin porukka, joka selvästi on vain unohtanut itsensä tänne, paha sanoa kauanko ovat täällä viettäneet, mutta päivät näyttävät edelleen menevän lähinnä makoillessa ja syljeskellessä. Mekin tosin ollaan lähinnä keskitytty auringon ottamiseen ja rusketukseen. Eilen löydettiin läheltä majoitustamme sali, joka käytiin sitten testaamassa. Aika perus treenit vedettiin, sillä kuumuus vei kyllä nopeasti parhaan terän. Vaaka näytti vähän vajaata 72kg, joten reissussa on lähtenyt jo pian kymmenen kiloa vain huonon syömisen jne. takia. Tätä menoa koko miestä ei enää ole ensi vuonna :)

Varattiin myös jatkokuljetukset täältä pois. Teemu lähtee huomenna chained ticketillä (järjestelmä jossa ostetaan yksi lippu, jolla pääsee sitten määränpäästä toiseen käyttäen autoa,venettä, junaa tai mitä milloinkin tarpeen mukaan) takaisin Bangkokiin ja lentää lauantaina Suomeen. Minä ja Petteri pakkaamme rinkat ja käytämme koko lauantain matkatessamme täältä Cambodiaan. Vaikka tämä makoilu onkin hauskaa niin ihan mukavaa päästä taas reppureissun makuun.

Vuokrattiin vielä skootterit iltapäiväksi ja huristeltiin pitkin saarta. Kyllä tuo skoban selässä istuminen tuo vaan heti sellaista vapauden tunnetta vaikkei sen ihmeempi peli olekkaan (tosin täällä skobat ovat näemmä 125kuutioisia, joten 80km/h irtoaa melkoisen helposti). Ajelu tuntui huomattavasti turvallisemmalta kuin Intiassa. Ajettiin ensin saaren eteläpäähän, mutta koska sieltä ei päässytkään toiselle puolelle ajoimme vielä takaisin pohjoiseen. Paluumatkalla tänne Lonely Beachille ajoimme poliisin tiesulkuun ja itselläni nousivat heti niskakarvat pystyyn, sillä kun päällä oli vain uimashortsit niin ajokorttiakaan ei tietysti ollut mukana. Meidät ohjattiin kopille, missä kävi tasainen virta porukkaa maksamassa sakkonsa. Tajusimme vasta tuossa vaiheessa että meidät pysäytettiin, koska meillä ei ollut kypäriä päässä (emme semmoisia vuokratessamme saaneet, emmekä myöskään tajunneet enempää kysellä koska täällä kenelläkään ei ole kypärää.). Tiskillä homma hoitui kuitenkin 200 bhatin sakkomaksulla ja allekirjoituksella.

Katuvat pahantekijät
Vielä yksi päivä Koh Changilla. Eiköhän sekin tässä mene kun istuskellaan aurinkoa ottaen, juodaan Changia ja kuunnellaan sammakoiden kurnutusta.